Op donderdag 13 juli stond Mimi den Uijl, een jonge wetenschapper en gepromoveerd scheikundige, voor een bomvolle aula met havo 4 en vwo 5 leerlingen. Ze vertelde over haar onderzoek ‘Licht en Moleculen’. Doordat Mimi haar onderzoek koppelde aan kunst (Van Gogh kwam voorbij) en een kroegentocht bleven de leerlingen bij de les.
Mimi’s ervaringen als onderzoeker hebben de leerlingen laten zien wat er allemaal komt kijken bij het doen van een onderzoek. “Geen resultaten zijn ook resultaten. Noteer dat!” en “Er zijn vele meningen, ga het gesprek erover aan en houd zelf de regie over je onderzoek en het proces”, zijn bruikbare tips, want de leerlingen zijn deze week gestart met hun profielwerkstuk. Er wordt in drie dagen hard gewerkt aan het formuleren van een goede onderzoeksvraag, de eerste bronnen zijn al geraadpleegd en de planning voor na de zomervakantie is gemaakt.
“We vonden het echt heel interessant wat ze vertelde”, “Leuk om met z’n allen te starten” en “Mmm dat onderzoek van haar is wel moeilijk”… Voldoende inspiratie dus om te starten met het eigen profielwerkstuk!