Dinsdag 3 december werd om 16.00 uur de vernieuwde bovengang van de C-lesvleugel en nieuwe Technasium-werkplaats van het Bonhoeffercollege feestelijk geopend door Marga Nievelstein, rector Bonhoeffercollege, Toon Mans, burgemeester en Ron de Haan, wethouder onderwijs. De leerlingen en scheikundedocenten activeerden vervolgens samen een spectaculaire kettingreactie door de C-boven gang. De aanwezigen konden tot slot een kijkje nemen in de lokalen en het glas heffen in de keuken van de nieuwe Technasium-werkplaats.
Het Bonhoeffercollege is sinds 19 september 2016 officieel een Technasium-school. Dit schooljaar heeft de eerste havo-5 groep de eindfase bereikt: ze zijn volop bezig met de meesterproef voor het vak Onderzoek en Ontwerpen (O&O). Vanaf nu kunnen leerlingen terecht in een uitstekend geoutilleerd en doelmatig ingerichte Technasium-werkplaats.
Vernieuwde gang ‘C-boven’: met vereende krachten een aantrekkelijk geheel
Om deze Technasium-werkplaats tot stand te brengen, moest er veel werk worden verzet. Al gauw werd duidelijk dat niet zou kunnen worden volstaan met het realiseren van een Technasium-werkplaats, maar dat ook de rest van de bovengang volledig vernieuwd zou moeten worden.
Vorig schooljaar hebben leerlingen, docenten, schoolleiding, architect Ruud-Jan Kokke en interieurontwerper Petra Hartman een plan gemaakt bestaande uit biologie- en scheikundelokalen en de nieuwe Technasium-werkplaats. Als je de bovengang binnenloopt vallen direct de glazenwanden van de vernieuwde biologie- en scheikundelokalen op. De gang heeft een eigentijdse en inspirerende uitstraling gekregen en nodigt uit tot leren. De scheikundelokalen zijn zo ontworpen dat er optimaal gebruik kan worden gemaakt van de ruimte. Tijdens practicum kunnen de lokalen en het kabinet samengevoegd worden tot één grote ruimte, bij theorielessen kunnen de ruimtes juist van elkaar gescheiden worden.
Nieuwe Technasium-werkplaats
Tijdens de verbouwing van de Technasium-werkplaats zijn twee lokalen samengevoegd tot één grote ruimte waar twee klassen tegelijkertijd O&O krijgen. Als je door de schuifdeuren de ruimte binnenkomt zie je direct dat dit geen gebruikelijk schoollokaal is maar een multifunctionele ruimte met verschillende functies. De ruimtes zijn afgestemd op het proces van onderzoek tot ontwerp dat de leerlingen in teams doorlopen. Binnen de ruimtes kunnen de leerlingen competenties en vaardigheden ontwikkelen die nodig zijn binnen de bètatechniek. Zoals creativiteit, ondernemendheid, communicatie, zelfsturing, samenwerking en projectmatig werken. Er zijn verschillende werkplekken: Denktank, Atelier, Werkplaats, Keuken, Pitstop, Machinekamer, Scrapheap.
Docenten die O&O lessen geven zijn speciaal geschoold om dit examenvak te geven. Ze hanteren een activerende didactiek en coachen de leerlingen bij de uitvoering van hun projecten. Deze vorm van onderwijs sluit uitstekend aan bij de drie kernwaarden van het Bonhoeffercollege: vrijheid, vertrouwen en verantwoordelijkheid.